169 fans | Vote

#109 : Espace

Le colonel Belt, responsable des programmes des navettes spatiales de la NASA, refait le même cauchemar toutes les nuits : il est attaqué par un mystérieux visage venu de Mars. Sa collaboratrice, Michelle Generoo a contacté le FBI car elle pense que des actes de sabotage ont eu lieu sur une des navettes.

Popularité


3.88 - 8 votes

Titre VO
Space

Titre VF
Espace

Première diffusion
12.11.1993

Première diffusion en France
24.07.1994

Vidéos

Trailer 1.09

Trailer 1.09

  

Apparition du

Apparition du "spectre spatial" (VO)

  

Photos promo

Mulder rencontre son idole

Mulder rencontre son idole

Rencontre avec Michelle Generoo

Rencontre avec Michelle Generoo

Une mission dans l'espace

Une mission dans l'espace

Plus de détails

Réalisation:
William A. Graham

Scénario:
Chris Carter

Guest stars:
Ed Lauter (Lt. Col. Marcus Aurelius Belt)

Susanna Thompson vue dans Arrow et Timeless (Michelle Generoo)

Tom McBeath (le scientifique)

Terry David Mulligan (le contrôleur n°1)

Alf Humphreys (le contrôleur n°2)

French Tickner (le prédicateur)

Norma Wick (la journaliste)

Informations classées X:

- cet épisode est l'un des plus chers de la saison 1 à cause du budget alloué à la reconstitution de la salle de contrôle. 

En 1977, des photographies de la surface martienne montraient la présence d'une sorte de visage sculpté. Le Lt. Col. Belt, qui est le superviseur du programme navette, faisait partie de cette mission et revoit une sortie de l'espace où ce même visage le contemplait. Il semble horrifié par ce qu'il voit.

Mulder et Scully sont contactés par Michelle Generoo qui est superviseur des communications à la NASA durant le contrôle des missions. Elle leur confie qu'un décollage a été annulé à quelques secondes de la mise à feu. Elle pense qu'un élément de l'équipement a été saboté. Elle aimerait que les agents clarifient ce mystère avant que son fiancé parte pour la prochaine mission car elle craint pour sa vie. Mulder et Scully, ayant accepté l'affaire, se rendent donc à la NASA et rencontrent Belt. Cette rencontre ravit Mulder dont il est l'un des héros d'enfance. Belt, après avoir écouté leur exposé, rejette les préoccupations des agents en affirmant que rien ne peut mal tourner avec la mission. Il leur permet néanmoins de surveiller le lancement depuis le QG du contrôle de mission. Cependant, le contact avec la navette est perdu, une fois en orbite. En parallèle, la voiture de Genero quitte la route lorsque l'étrange visage se précipite sur elle à travers le brouillard.

En orbite, la navette s’est déplacée vers la lumière directe du soleil et le contrôle de la mission ne peut pas la faire tourner dans une position sûre. La situation est dangereuse car les astronautes pourraient finir brûlés sans correction. Generoo pense que la liaison est sabotée par quelqu’un de la mission. La station ordonne de couper la liaison montante permettant aux astronautes de faire pivoter le vaisseau manuellement : un geste audacieux qui porte ses fruits. Bien que la mission soit maintenant très risquée pour les astronautes et que la navette ait subi des dégâts, Belt leur ordonne de mettre la cargaison en orbite car il craint que les millions de dollars investis dans le projet ne soient perdus et que le programme spatial amputé s'ils ne mènent pas leur mission à bien. Cette réaction déplaît à Mulder qui voit son admiration pour son ancien héros diminuer.

Belt quitte alors la station et rentre chez lui.  Quand il se retrouve seul, Belt a une autre vision. Il crie quand la forme spectrale s'échappe de son corps en s'enfuyant vers les cieux. En même temps, dans l'espace, la navette ressent un choc lourd et une perte massive d'oxygène survient. Ce scénario est identique à celui qui s'est déroulé, des années plus tôt,  lors de la mission de Belt. Les astronautes, après investigations, annoncent à Houston que c'est une espèce de fantôme qui cause tous ses problèmes. Désireux d'aider les astronautes, Mulder et Scully fouillent dans les archives pour obtenir des renseignements sur la navette et découvrent des preuves confirmant que Belt était au courant des défauts au niveau de la soupape et peut-être aussi de la faiblesse du joint circulaire de Challenger, à l'époque de la mission de Belt. Ils se rendent alors auprès de Belt qui leur confie que la force extraterrestre est en lui et qu'elle le contrôle. Faisant preuve de courage et déterminé à sauver ses pairs, Belt lutte contre la force et ordonne que la navette modifie sa trajectoire, ce qui évite au vaisseau de prendre feu une fois rentré dans l'atmosphère terrestre. Malheureusement, cet acte héroïque provoque la mort de Belt parce que la force n'a pas appréciée qu'il lui résiste. Mulder admire alors son sacrifice et indique à Scully qu'il faut parfois croire en ses idoles.

Scene 1
Pasadena, Californie
1977

Reporter des années 1970 :  Je suis à Pasadena avec l'équipe du centre de contrôle de la NASA qui célèbre un événement historique. Les premiers gros plans de Mars pris depuis la navette Viking Observer. Ces photos ont fait sensation en révélant de surprenantes informations géologiques. De grandes quantités d'eau retenues dans les calottes glaciaires de Mars. De l'eau qui selon certains, aurait pu soutenir une forme de vie sur la planète. L'image d'une formation géologique est encore plus controversée : une formation qui ressemble à un visage humain sculpté. Mais la NASA exclut que cela suggère une civilisation extraterrestre.

On passe sur l'interview du LT COL MARCUS AURELIUS BELT -  Directeur du projet Viking Orbiter.

Reporter des années 1970 : Ce n'est qu'un jeu d'ombre et de lumière. Une anomalie géologique. Les seuls sculpteurs au travail sont les vents solaires qui balaient la surface de Mars à 300 km/h, 10 mois par an.

Présent - Appartement de Belt

Belt rêve de la mission.

Jeune Belt : Je vois... J'ai...

Houston : Comment ça se passe là-haut ?

Jeune Belt : Il y a quelque chose !

Houston : Pouvez-vous répéter, commandant Belt ?

Belt : Il vient vers moi ! Mon Dieu !

Belt se réveille et une face hurlante fantômatique vient vers lui.

Scene 2
Centre spatial Shuttle
Cape Canaveral, Floride
De nos jours

Poste de contrôle : Relevez la séquence terminale.

Shuttle : Générateurs des moteurs hydrauliques activés.

Poste de contrôle : Ici le centre de lancement. T moins une minute, 15 secondes.

Shuttle : Ici orbiteur, vous me recevez ?

Poste de contrôle : Cinq sur cinq.

Shuttle : Configuration bâbord 2,0.

Poste de contrôle : Reçu 2,0.

Shuttle : Houston, vous me recevez ?

Scene 3
Houston - Centre de contrôle

Michelle Generoo : Cinq sur cinq.

Poste de contrôle : Panneau latéral fermé et stérilisation terminée. Décrochage du bras de l'orbiteur.

Shuttle : Pressurisation terminée.

Poste de contrôle : Reçu. Nous le voyons. Parés au départ. Passage en alimentation interne.

Shuttle : Préparation terminée. Inhiber auxiliaires.

Poste de contrôle : Conduit d'oxygène rétracté. Réservoir externe : pression de vol. Abaissez vos visières et lancez l'oxygène. Bon voyage.

Shuttle : Reçu.T moins 20 secondes.

Poste de contrôle : Démarrage automatique. Propulseurs hydrauliques enclenchés.

Shuttle : T moins 10...Neuf...Huit...Sept...Six...Cinq...Quatre...Trois...

Poste de contrôle : Annuler lancement. Annuler lancement. Défaillance système. Annuler. Je répète. Lancement annulé à T moins trois secondes.

Scene 4
Washington DC
Deux semaines plus tard

Mulder et Scully attendent leur contact tout en mangeant des graines de tournesol.

Scully : Que disait ce mot ?

Mulder : Qu'ils travaillaient pour la NASA et voulaient parler au FBI.

Scully : Pourquoi autant de précautions ?

Mulder : Je ne sais pas.

Scully : Tu crois qu'il s'agit d'une blague ?

Mulder : On dirait.

Michelle Generoo passent devant eux puis revient sur ses pas.

Michelle Generoo (se présentant) :  Je m'appelle Michelle Generoo.

Mulder (lui serrant la main) : Fox Mulder.

Michelle Generoo (serrant la main de Scully) : Je vous ai envoyé ce mot.

Scully : Bonjour. Agent spécial Dana Scully.

Michelle Generoo : Je suis désolée d'avoir dû prendre ces précautions. J'arrive de Houston.  J'y travaille au centre spatial.

Mulder : Quel est votre poste ?

Michelle Generoo : Je dirige les communications au centre de contrôle pour le programme spatial.

Scully : Que faites-vous à Washington ?

Michelle Generoo : J'ai des raisons de croire qu'il y a un saboteur au sein de la NASA.

Mulder : Avez-vous des preuves de sabotage ?

Michelle Generoo : Je ne sais pas. Peut-être. Il y a deux semaines, une mission a été annulée trois secondes avant le lancement à cause d'une défaillance du piston d'un moteur auxiliaire. Si le lancement n'avait pas été annulé, la navette aurait explosé sur la plateforme de lancement. (elle ouvre sa valise et prend une photo) J'ai reçu ceci par la poste. Une analyse des matériaux montrant des éraflures profondes dans ce piston. Ces marques auraient pu
causer une défaillance.

Mulder : Est-ce la preuve d'un sabotage ?

Michelle Generoo : À première vue oui, mais... Celui qui m'a adressé à vous dit que vous
êtes experts sur les phénomènes inexpliqués. Ce qui est inexplicable, c'est où et comment on a pu faire ça.

Scully : Que voulez-vous dire ?

Michelle Generoo : Le piston est en titane ferrocarbone. L'inciser demanderait des températures extrêmes, celles d'un lancement. N'importe qui à la NASA vous dirait que personne ne peut faire de dégâts pareils sans être découvert.

Scully : Qui aurait pu vous envoyer ça ?

Michelle Generoo : Je ne sais pas. Mais selon l'analyse officielle, la défaillance était un simple problème mécanique.

Mulder : Quelqu'un partage-t-il vos suspicions ?

Michelle Generoo : Si c'est le cas, il n'a pas contacté le FBI. J'ai foi dans le programme spatial. Je fais confiance à ses responsables. Mais il y a un autre créneau de lancement demain. Mes raisons peuvent vous paraître égoïstes mais mon fiancé est le commandant de bord sur cette mission.

Scene 5
Centre spatial de Houston
Le lendemain

Mulder et Scully sont dans les couloirs sur une voiturette de l’aéroport.

Scully : Pourquoi quelqu'un voudrait-il saboter la navette spatiale ?

Mulder : Pour un terroriste, c'est un puissant symbole du progrès et de la prospérité américains. Pour un opposant à la recherche à gros budget, la NASA est un gouffre, qui existe en-dehors du processus démocratique. Il y a aussi les futuristes pour qui la navette est obsolète et devrait être mise au placard. Un dinosaure des années 1970, créé par des chercheurs spatiaux peu ambitieux.

Scully (avec ironie) : Et moi qui pensait avoir la paix après la chute de l'URSS.

Mulder : Sans mentionner certains qui accusent notre gouvernement de sabotage spatial. L'échec du télescope Hubble et de la sonde Mars Observer a été assimilé à une dissimulation de preuves.

Scully : De preuves de quoi ?

Mulder : De civilisations extraterrestres.

Scully : Oh, bien sûr !

Compte à rebours de l'horloge numérique  - 10:45:27...26...25.
Mulder et Scully marchent dans le couloir avec un guide, Mulder regardant des affiches encadrées.

Mulder (enthousiaste) : Super, regarde-moi ça ! Gemini 8.

Scully : Pardon ?

Mulder : Le colonel Belt que nous allons rencontrer, a failli mourir durant cette mission. Il a dû atterrir en catastrophe dans le Pacifique.

Scully :  Tu te souviens de tout ça ?

Mulder : Tu n'as jamais voulu être astronaute ?

Scully : J'ai dû rater cette phase.

Ils toquent à la porte du bureau de Belt.

Belt : Entrez.

Scully : Colonel Belt, je suis l'agent spécial Dana Scully. Et voilà...

Mulder : Colonel Belt. Fox Mulder. Je suis un fan. C'est un honneur de vous rencontrer. Vous étiez un des héros de mon enfance.

Belt : Merci.

Mulder : Je... Je suis resté debout toute la nuit à 14 ans pour vous voir dans l'espace.

Belt (gêné) : Maintenant c'est l'équivalent d'une promenade de quartier. Alors, en quoi puis-je vous être utile ?

Scully (tendant la photo) : Ceci est arrivé au FBI. Le reconnaissez-vous ?

Belt : Bien sûr. C'est le piston d'un moteur auxiliaire.

Scully : Avez-vous des raisons de croire qu'il ait été endommagé dans le but de saboter le programme spatial ?

Belt : Non.

Scully : Avez-vous des raisons de le suspecter ?

Belt : Non aucune. Si vous avez le moindre respect pour ce programme et ceux qui s'y consacrent, vous ferez attention à qui vous mentionnez ces accusations.

Scully : Monsieur, au vu de ce document, envisageriez-vous de retarder le lancement de la navette jusqu'à ce qu'une enquête complète soit menée ?

Belt : Je ne sais pas d'où vous sortez ce document trafiqué mais toutes précautions
ont été prises pour rectifier le problème. Nous avons attendu deux semaines un créneau de lancement pour cette mission. On a une charge utile à déployer.

Scully : Une enquête interne a-t-elle a été menée sur ce problème ?

Belt : La pièce que vous avez devant vous a été installée, inspectée et mise au point par plus de 100 techniciens hautement qualifiés. Avec nos mesures de sécurité, il serait pratiquement impossible à un homme travaillant seul, ou même à deux ou quatre personnes, de faire ce que vous suggérez. Je peux vous assurer que tout le monde dans ce bâtiment désire que cette navette remplisse sa mission, et nous revienne victorieuse. Et dans environ dix heures, si Dieu le veut, c'est ce qui se passera.

Mulder : Pouvons-nous assister au lancement depuis le centre de contrôle ?

Belt : Vu que de toute manière vous ignorerez ma réponse, faites comme chez vous.

Mulder : Mon colonel, ce fut un honneur.

Scully : Merci. (à Mulder, une fois hors du bureau) Tu ne voulais pas non plus son   autographe ?

Mulder et Scully sont avec un technicien dans un endroit technique.

Technicien : Où avez-vous obtenu ce document ?

Scully : Nous l'avons reçu d'une source anonyme.

Technicien : C'est bien un piston de moteur auxiliaire. Mais ça ne colle pas.

Scully : Qu'est-ce qui ne colle pas ?

Technicien : Les marques, là. Ce piston est en titane ferrocarbone.

Mulder : Vous n'avez pas commandé cette analyse ?

Technicien : Non. Je ne l'ai jamais vue. On n'est que des sous-traitants. La NASA a pu la commander.

Mulder : En cas de défaillance,vous feriez une analyse des matériaux, non ?

Technicien : Toutes les navettes volent avec ce piston. Une analyse et des modifications
retarderaient le programme. Sans parler du coût.

Scully : Est-il concevable que le programme soit poursuivi sans les mesures de sécurité adéquates ?

Technicien : La navette présente environ 17000 problèmes potentiels. Et autant de personnes s'assurent que tout se passe bien.

Scully : Qui a le dernier mot concernant la sécurité ?

Technicien : On fait des recommandations mais le colonel Belt décide.

Mulder et Scully : Merci.

Ils se penchent à la balustrade.

Scully : Qu'en penses-tu ?

Mulder : La confiance que nous plaçons en ces machines est incroyable.

Scully : Tu crois que le colonel Belt nous a menti et était au courant pour le saboteur ?

Mulder : J'ai du mal à croire que le colonel Belt mettrait en danger la vie de ces astronautes. Il a lui-même été astronaute.

Scully : Alors tu crois que cette radio est un faux ?

Mulder : Je l'espère de tout mon cœur.

Scene 6

Shuttle : Ici le centre de contrôle à T moins une minute, 40 secondes.

Poste de contrôle en Floride :  Ici orbiteur, vérifié.

Shuttle : Bien reçu. Vérifié.

Belt (à Michelle dans la salle de contôle de Houston) : C'est parti.

Shuttle : T moins une minute, 30 secondes.

Poste de contrôle : Épuration finale. Vérification du moteur.

Shuttle : Reçu. Vérification du moteur.

OTC : Suppression de l'alimentation au sol. Vérification des combustibles de bord.

Shuttle : Reçu.

Houston : Relevez la séquence terminale.

Shuttle : Ici orbiteur, vous me recevez ?

Michelle : Cinq sur cinq.

Shuttle : Enclenchement du moteur principal.

Le lancement de la navette se passe bie, au grand soulagement de Michelle et de nos agents.

Scene 7

Mulder et Scully sont à l'hôtel.

Mulder : Je dois admettre que j'ai réalisé un de mes rêves d'enfant.

Scully (pas aussi enthousiaste que lui) : Aussi important que quand j'ai appris à me faire des tresses.

Mulder : Allez, Scully, reconnais que c'était excitant. Centre de contrôle, compte à rebours...

Michelle Generoo (paniquée) : Mulder ! Attendez ! Il y a un problème.

Mulder : Que s'est-il passé ?

Michelle Generoo : Des problèmes avec la navette. D'abord avec le propulseur, mais c'est réglé. Je suis alors rentrée chez moi pour dormir. On m'a appelée : on a perdu le contact avec la navette. Nous devons retourner à Houston.

Scene 8
Sur la route

La voiture de Michelle, suivie de la voiture de Mulder et Scully, est sur une route humide à deux voies. Scully essaie d’obtenir une station de radio - tout est statique.

Mulder : Ils brouillent les ondes. Les médias ne sont peut-être pas au courant.

Scully : Est-ce un sabotage ?

Mulder : Je l'ignore. Les problèmes sont fréquents.

Scully : Mais en général on les résout, non ?

Mulder : En général.

Scully (parlant de la voiture de Michelle) : Elle tourne.

Tout à coup, le visage venu de Mars sort de la pluie et du brouillard et se place devant Michelle. Tout à coup, elle perd le contrôle de son véhicule qui se renverse. Mulder stoppe la sienne et Scully et lui se précipitent vers elle.

Mulder : Michelle ! Je la vois.

Scully : Michelle !

Michele Generoo :  Au secours !

Mulder (se penchant pour accéder au côté passager) : Ça va ?

Michelle Generoo : Je suis coincée !

Scully : Pouvez-vous bouger ?

Michelle Generoo : Sortez-moi d'ici ! Je suis bloquée !

Scully :  Comment vous sentez-vous ?

Michelle Generoo : Je suis coincée !

Mulder et Scully tentent de l'aider mais leurs efforts restent vains.

Mulder (à Michelle) : Pouvez-vous pousser avec vos pieds ?

Scully : Fais attention.

Michelle Generoo : Faites-moi sortir d'ici !

Mulder : OK ! Très bien ! Allez.

L'entreprise est cette fois couronnée de succès.

Scully : N'essayez pas de bouger.

Michelle : Je dois retourner à Houston.

Mulder : Que s'est-il passé ?

Michelle Generoo : Je ne sais pas. Quelque chose m'est rentré dedans. Et avant de réaliser, je m'étais retournée.

Scully : Était-ce un animal ?

Michelle Generoo : Non. Ça avait un visage. C'était... C'était grotesque. Je ne sais pas ce que c'était.

Scene 9
Salle de contrôle de la mission - Houston

Technicien : Orbiteur, ici Houston. Vous me recevez ?

Shuttle : Je perds la transmission.

Nos trois amis arrivent alors.

Michelle Generoo : Que se passe-t-il ?

Technicien : Défaillance du système de manœuvre orbitale. Ils ne peuvent pas faire pivoter l'orbiteur. Il fait 40 degrés dans la cabine et ils ont des problèmes de transmission. (il voit la blessure de Michelle) Que s'est-il passé ?

Michelle Generoo : J'ai eu un accident. Quelle est leur position ?

Technicien : Au-dessus de l'Afrique de l'Est.

Michelle Generoo : Essayez l'observatoire des Seychelles. (dans le micro à destination de la navette) Accrochez-vous, orbiteur.

Mulder (à Scully) : Leur système de manœuvre est en panne. Ils ne peuvent éviter le soleil
et abaisser la température de l'orbiteur.

Technicien : Dépressurisation de la cabine. 21 KPa et en baisse.

Michelle Generoo : Ils vont brûler.

Mulder : Où est le colonel Belt ?

Technicien : Il arrive.

Michelle Generoo : Nom de Dieu ! Le système auxiliaire ?

Technicien : Il ne répond pas.

Michelle Generoo : Et la télémétrie ? Peut-on l'activer d'ici ?

Technicien : Nous n'y arrivons pas. Comme si on nous en empêchait. En brouillant les communications d'ici.

Michelle Generoo : D'où ça vient ?

Technicien : Sans doute d'un calculateur numérique.

Michelle Generoo : Dans la banque de données, alors.

Mulder : Où est-elle ?

Michelle Generoo : Venez avec moi.

Mulder et Scully lui emboîtent le pas.

Scene 10
Salle des banques de données

Mulder et Scully, armes tirées, accompagnés de Michelle entrent. Une silhouette s'enfuyant apparait derrière Mulder. Une seconde plus tard, les lumières s’éteignent.

Scully : Mulder ?

Le relais d'urgence prend la suite et Mulder voit la silhouette dans un coin.

Mulder : Je suis un agent du FBI ! Sortez de là ! (un technicien se montre) Que faites-vous ici ?

Technicien : J'y travaille.

Michelle Generoo :  Montrez-moi votre passe.

Technicien : Un capteur s'est déclenché : une défaillance.

Michelle Generoo : Vous l'avez trouvée ?

Technicien : Non.

Mulder : Avez-vous vu quelqu'un d'autre ici ? (le technicien fait signe que non) Appelez la sécurité. Je veux qu'on fouille le bâtiment. Personne n'entre ou ne sort du bâtiment sans autorisation.

Scene 11
Salle de contrôle de la mission

Houston : Je vous perds, orbiteur.

Belt (arrivé sur les lieux) : Comment se présente l'orbiteur ?

Technicien 1 : La queue en avant et le ventre au soleil.

Technicien 2 : Le système d'évaporation fonctionne mais pas assez pour les refroidir.

Houston : Température de la cabine : 47 degrés.

Belt : Où...

Scully, Mulder et Michelle entrent.

Michelle Generoo : Quelqu'un brouille nos transmissions.

Belt : Qu'est-ce que cela veut dire?

Michelle Generoo : On intercepte nos communications au sol et brouille notre lien télémétrique. La navette ne répond pas aux signaux de prise de contrôle.

Belt : Je vais les laisser piloter en solo.  Je coupe la télémétrie.

Michelle Generoo : Ça pourrait ne pas marcher.

Belt : Nous devons essayer.

Michelle Generoo : Nous devons les ramener.

Belt : Il leur faut le contrôle de la navette pour pouvoir pivoter et remplir la mission.

Michelle Generoo : Et s'ils n'y arrivent pas ? Nous pourrions les perdre.

Belt : Quittez la télémétrie. Passez en pilotage manuel.

Mulder (à Scully) : Ils désactivent le contrôle au sol. Les astronautes piloteront la navette seuls.

Scully : Est-ce que ça va marcher ?

Michelle Generoo : Orbiteur, ici Houston. Il fait beau là-haut ?

Shuttle : Ensoleillé et chaud. Quelles sont les prévisions ?

Michelle Generoo : Nous allons passer en mode manuel. Désactiver le contrôle au sol pour voir si vous pouvez réactiver les systèmes.

Shuttle : Reçu, Houston. Nous nous occupons du pilotage.

Michelle Generoo (soudainement émotive) : David... Prends soin de toi.

La transmission est coupée.

Scully : Que s'est-il passé ?

Mulder : Ils ont coupé le contact avec la navette.

Une grande tension emplit la salle.

Michelle Generoo : 45 secondes. S'ils avaient pu se rétablir, ils l'auraient déjà fait.

Belt : En attente.

Michelle Generoo : 60 secondes.

Belt : Rétablissez la communication.

Technicien : On a perdu le signal vidéo.

Michelle Generoo : Ici Houston. Vous me recevez ? (silence) Orbiteur, ici Houston. Où êtes-vous ?

Shuttle : Comment allez-vous Houston ? Nous avons finalement pu maîtriser l'oiseau.

Explosion de joie dans la salle.

Michelle Generoo (tout sourire) : Orbiteur, vous avez entendu ?

Shuttle : Oh que oui !

Technicien 2 : La température de la cabine se stabilise.

Belt : Orbiteur, ici Marc Belt à Houston. Comment se porte l'équipage ?

Shuttle : Bien mon colonel.

Belt : Reposez-vous. Nous recommencerons le travail vers 7 heures.

Shuttle : Reçu, Houston.

Belt : Attaquons-nous à ce problème de télémétrie. Demain est une journée importante.

Scene 12
Conférence de presse de la NASA

Mulder, Scully et Michelle regardent Belt parler à la presse.

Belt (à la presse) : Vous avez sûrement beaucoup de questions. J'y répondrai.

Scully (à Michelle) : Comment savait-il que ça allait marcher ?

Michelle Generoo : Il ne savait pas. Ils auraient pu mourir là-haut et on n'aurait rien pu y faire. Un vaisseau fantôme bloqué en orbite.

Scully : Pourquoi a-t-il pris un tel risque ?

Michelle Generoo : Ramener l'équipage sans avoir rempli la mission ? Ce serait des millions de dollars gaspillés. C'est ce dont le Congrès a besoin pour fermer la NASA.

Belt (à la presse) : Depuis 22 heures l'équipage a fait des vérifications et des travaux à bord et s'est reposé pour demain, sa première journée dans l'espace. Je suis heureux de dire, qu'après un superbe lancement de nuit, la navette s'est comportée... superbement.

Michelle, dégoûtée, s'en va.

Scully : Pas mal, le héros de ton enfance.

Mulder suit Belt quand celui-ci quitte la salle.

Mulder : Colonel Belt ? Colonel Belt ? Puis-je vous parler ?

Belt : Vous voulez savoir pourquoi j'ai menti. Vous voulez savoir si je vous ai menti. (Mulder fait signe que oui) Vous savez ce qu'être un astronaute veut dire ? Risquer sa vie chaque fois
qu'on monte dans une navette spatiale. Et tout ça pour le progrès de l'humanité.

Mulder : Je ne vous critique pas, colonel. Vous êtes les héros de l'Amérique.

Belt : Héros ? Nous faisions les titres des journaux autrefois. À présent, on nous critique en dernière page. Nommez-moi 2 astronautes de la dernière mission. (Mulder ne le peut pas) On ne fait plus la première page que si on échoue. On ne connaît votre nom que si vous êtes le pauvre type assis sur 500 tonnes de dynamite. C'est ce qu'ils attendent.

Mulder : Colonel, je dois vous demander... Je suis désolé. C'est mon travail. Pensez-vous
que quelqu'un sabote la navette ?

Belt : Je vous répondrai en ramenant ces hommes sur terre sains et saufs.

Scene 13
Bureau de Belt

Belt rêve à nouveau de sa mission sur Mars.

Houston : Comment ça se passe là-haut ?

Jeune Belt : l y a quelque chose !

Houston : Pouvez-vous répéter, commandant Belt ?

Jeune Belt : Il vient vers moi ! Mon Dieu !

Dans le présent, la face fantômatique venue d'ailleurs sort du corps de Belt.

Scene 14
Shuttle Orbiter
La navette survole le Canada

Shuttle : Houston, nous avons entendu un son bizarre.

Scene 15
Centre de mission de Houston

Technicien : Ici Houston. Pouvez-vous le décrire ?

Shuttle : Comme un son creux qui... Quelque chose a heurté la navette ! Savez-vous d'où ça vient ? Ça recommence !

Mulder, Scully et Michelle sont avertis immédiatement.

Technicien (à Michelle) : Ils ont une fuite d'oxygène à bord de la navette.

Shuttle : Nos jauges d'oxygène s'affolent, Houston.

Technicien : On a un problème : fuite d'oxygène dans le réservoir.

Michelle Generoo : Savent-ils ce qui s'est passé ?

Technicien : Non. Ils ont parlé d'un choc.

Technicien 2 : Restez en ligne. (à Michelle)  Un astronome à Winnipeg vient de remarquer
un nuage gazeux de 1,5 km dans notre orbite.

Mulder (à Scully) : L'oxygène liquide dans l'espace. C'est arrivé au colonel Belt lors d'une mission Apollo.

Michelle Generoo : Il leur reste combien de temps ?

Technicien 2 : C'est dur à dire sans données télémétriques. On prépare une estimation.

Michelle Generoo : Où est le colonel ?

Technicien : Il devait être ici il y a 90 minutes pour le déploiement de la charge utile.

Shuttle : Houston, on se demande : allons-nous devoir retenir notre souffle ?

Michelle Generoo : On y travaille. Il me faut ces calculs et le pire scénario possible.

Technicien 2 : On ignore si les deux réservoirs sont endommagés.

Michelle Generoo : Le pire scénario possible ! Et qu'on trouve le colonel Belt !

Mulder : On s'en charge.

Technicien : Ils ont 30 minutes d'oxygène. Après ça on n'est sûr de rien.

Scene 16
Dans le couloir

Scully : Pourquoi a-t-elle besoin de Belt ?

Mulder : Elle ne sait pas si la fuite est sérieuse ou non.

Scully : Même moi je devine ce qui arrive quand on n'a plus d'oxygène.

Mulder : Le colonel Belt a été dans la même situation. Il saura quoi faire.

Scully : Où est-il ?

Ils toquent à la porte de son bureau.

Mulder : Colonel Belt ! Colonel Belt !

Scully : Je vais chercher la sécurité.

Belt ouvre la porte.

Mulder : Colonel Belt. Ça va ?

Belt : Pas vraiment.

Mulder : On vous demande au centre de contrôle. Il y a eu un autre accident.

Scene 17
Centre de mission de Houston

Michelle Generoo : Orbiteur, votre système de manœuvre orbitale fonctionne-il toujours ?

Shuttle : Affirmatif. On est prêt pour la rentrée quand vous voulez.

Belt, Scully et Mulder arrivent.

Belt : Quelle est la gravité de la fuite ?

Michelle : Nous ne pouvons pas le déterminer.

Belt : Orbiteur. Comment est la condensation dans la cabine ?

Shuttle : Les vitres commencent à s'embuer.

Michelle Generoo : Accumulation de gaz carbonique.

Belt : OK, orbiteur. Tout va bien se passer. Enfilez vos combinaisons et dépressurisez la cabine. Ensuite... évacuez le gaz carbonique.

Shuttle : Reçu, Houston. Ensuite ?

Belt : Restez dans vos combinaisons. Puis préparez-vous à utiliser vos systèmes d'oxygène de secours. Ensuite... déployez la charge utile.

Michelle Generoo (peu convaincue et rassurée par ce plan) : Des vies d'hommes sont en jeu.

Belt (contrarié et furieux) : Vous dépassez les limites. Vous m'apprenez mon boulot ? J'ai été dans cette situation. Il y a des enjeux plus importants que votre vie. Si vous ne pouvez l'accepter ou travailler efficacement dans ces circonstances, laissez ces décisions à ceux qui en sont capables ! (Michelle quitte la salle suivie par Dana) Orbiteur, vous me recevez ?

Shuttle : Affirmatif. On attend vos calculs pour l'oxygène.

Scene 18
Dans le couloir

Mulder et Scully la rejoignent.

Scully : Michelle !

Michelle Generoo : Ils vont mourir !

Mulder : Vous n'en savez rien.

Michelle Generoo : C'est de la folie de faire passer la charge utile avant la vie de ces   hommes !

Scully : Je crois qu'elle a raison, Mulder. Tu as vu Belt. Il perd la tête.

Mulder : Il leur a sauvé la vie tout à l'heure.

Scully : Ou il leur a fait courir un risque inutile. S'il ne déploie pas la charge utile, le Congrès annulera le programme.

Mulder : Et s'il les tue, le résultat sera le même.

Scully : On a dû saboter la navette. Il y a eu trop de problèmes. Je crois que le colonel Belt est au courant.

Michelle : Nous devons l'arrêter. Nous devons les ramener !

Mulder : Il ne veut pas leur mort.

Michelle Generoo : Comment le savez-vous ?

Mulder : J'en suis sûr.

Michelle Generoo : Il les a envoyés là-haut !

Mulder : Il est le seul qui puisse les sauver. Comment pouvez-vous être sûre que ses choix ne vont pas leur sauver la vie ? Bon, je dois accéder à vos archives, et vite.

Scene 19
Salle informatique

Mulder (en compagnie du Technicien 2) : Tout ce qui porte sur le télescope Hubble, Mars Observer, Challenger et la présente mission orbitale.

Technicien 2 : Des milliers de documents.

Scully : Que cherchons-nous ?

Mulder : Radios, schémas, plans. La preuve que Belt savait.

Scully : Une aiguille dans une botte de foin.

Mulder et Scully parcourent les fichiers. Mulder ouvre le fichier Challenger et trouve l’image de l’anneau O.

Scene 20
Salle de contrôle

Shuttle : Déploiement de la charge utile en cours.

Houston : Reçu, orbiteur. Nous la localisons.

Shuttle : Tout semble parfait vu d'ici. Mission accomplie, Houston. Nous attendons vos ordres.

Belt : Contrôle des systèmes pour la rentrée.

Shuttle : Mon Dieu ! Il y a quelque chose près de la navette... Il y a quelqu'un devant la navette !

Belt : Pouvez-vous répéter, orbiteur ?

Shuttle : Il y a... une sorte de fantôme devant la navette !

Belt : Non... Non...

Scene 21
Salle des archives

Scully : Mulder ? J'ai trouvé. C'est le document qui a été envoyé à Michelle. Demandé par le colonel Belt. Donc il savait pour le piston défectueux.

Mulder : C'est de Challenger. C'est la bague défectueuse, datée du 21 janvier 1986. Une semaine avant l'explosion de la navette. Le colonel Belt avait demandé l'analyse.

Scully : Donc il aurait été au courant du défaut sur Challenger ?

Mulder : Quelque chose ne colle pas, Scully.

Michelle (arrivant) : Le colonel Belt s'est évanoui. Il est dans son bureau.

Scene 22
Bureau de Belt

Le trio arrive mais ne voit pas Belt.

Michelle Generoo : Il était ici à l'instant !

Belt est derrière son bureau, en larmes.

Scully : Oh, mon Dieu.

Michelle Generoo : Qu'est-ce qu'il a ?

Mulder : Allez chercher un docteur.

Belt : Aidez-moi ! Aidez-moi !

Mulder : Comment, colonel ?

Scully : Il est en train d'avoir une attaque.

Michelle (arrivant avec les secours) : Allez ! Allez, allez !

Belt : Non... Ils me... font perdre la tête !

Secouriste : Je vais essayer de prendre son pouls.

Belt : Oh... Aidez-moi !

Michelle Generoo : Je vais faire atterrir la navette.

Belt : Non ! Il est là !

Secouriste : Allongeons-le.

Belt : Combinaison...

Secouriste : Doucement, doucement.

Mulder : Attachez-le !

Scully : Donnez-lui 10 mg de diazépam !

Mulder : Non !

Scully : Il va se faire du mal !

Mulder : Il essaye de nous dire quelque chose ! Colonel Belt ?

Michelle Generoo  :Ces hommes vont manquer d'oxygène.

Belt : Ils ne doivent pas mourir.

Mulder : Colonel Belt, concentrez-vous. Respirez calmement. Concentrez votre douleur... juste ici.

Secouriste : Tension : 17 sur 12. Ses fonctions vitales augmentent.

Scully : Tu risques l'anévrisme.

Mulder : Concentrez-vous ! Vous êtes concentré maintenant. Juste ici. Vous allez sauver ces astronautes et me dire comment je dois faire.

Belt : La navette... ne supportera pas la rentrée.

Michelle Generoo : Il ment.

Mulder (sans tenir compte de l'interruption de Michelle) : Comment le savez-vous ?

Belt : Le fuselage... le fuselage est endommagé. Les tuiles en silicone sont détruites.

Michelle Generoo : Comment le sait-il ?

Mulder : Comment ont-elles été endommagées ?

Belt : Je suis responsable.

Mulder : Vous avez saboté la navette ?

Belt : Non, mais je n'ai pas pu les arrêter. Personne n'a pu les arrêter !

Mulder : Arrêter qui ?

Secouriste : Pouls : 194.

Scully : Mulder, tu vas le tuer !

Mulder : Arrêter qui ?

Belt : Ils ne veulent pas qu'on sache !  Ils ne veulent pas qu'on sache !

Mulder : Qui ?

Belt : Il est venu à moi. Il vit en moi ! Il vient vers moi ! Il vient vers moi ! Non ! Aidez-moi ! Il revient ! (il ne cesse de se débattre et, tout à coup, le visage venu de Mars remplace celui de Belt)

Michelle Generoo : C'est le visage que j'ai vu dans le brouillard !

Secouriste : On va le perdre !

Secouriste 2 : Électrochocs !

Technicien (arrivant) : Ils sont à cours d'oxygène. Ils ont 30 minutes avec le système de secours.

Michelle Generoo : Ils vont étouffer. Je dois les faire descendre. C'est la seule chance que j'aie.

Secouriste (stimulant Belt) : Encore.

Secouriste 2 : Attendez. J'ai des signes vitaux. J'ai un pouls.

Scully : Nous devons l'emmener à l'hôpital.

Scene 23
Salle de contrôle de la mission

Michelle Generoo : Orbiteur, ici Houston. Vous me recevez ?

Shuttle : Affirmatif, Houston. Il se passe des chose étranges ici.

Michelle Generoo : Orbiteur, nous allons vous ramener. Initiez la sortie de l'orbite et commencez la décélération.

Shuttle : Reçu, Houston. C'est ce qu'on voulait entendre. Tous systèmes parés pour la rentrée.

Scene 24
Dans le couloir

Belt est sur une civière. Mulder lui parle.

Mulder : Ils font descendre la navette. Vous dites que la navette brûlera à sa rentrée. Que peut-on faire ?

Belt : Changer la trajectoire.

Mulder : Changer la trajectoire à quel angle ?

Belt : À 35 degrés.

Mulder et Scully se précipitent vers la salle de contrôle.

Scene 25
Salle de contrôle

Contrôle : T moins 35 secondes jusqu'à la rentrée en ionosphère.

Mulder (se ruant dans la pièce) : Changez la trajectoire de rentrée.

Michelle Generoo : Quoi ?

Mulder : Changez-la à 35 degrés !

Technicien 2 : 30 secondes avant la rentrée.

Mulder : Colonel Belt...

Michelle Generoo : Je ne peux pas !

Technicien 2 : 25 secondes.

Mulder : C'est leur seule chance !

Michelle Generoo : Il faudrait les prévenir avant la perte de contact.

Technicien 2 : 15 s avant perte de contact.

Michelle Generoo (se rangeant finalement à l'avis de Belt) : Donnez-moi la météo sur Albuquerque ! Est-on paré pour un atterrissage forcé ?

Technicien : Les conditions à Albuquerque sont OK.

Technicien 2 : T moins 5 s avant perte de contact.

Michelle Generoo : Orbiteur, changez la trajectoire de rentrée à 35 degrés. Vous atterrirez à Land Field à Albuquerque. Vous me recevez ?

Technicien : Contact perdu.

Michelle Generoo : Ont-ils reçu cette transmission ?

Technicien 2 : 2 minutes avant contact.

Michelle Generoo : Nom de Dieu ! Combien d'oxygène leur reste-t-il ?

Technicien : 16 minutes.

Michelle Generoo : Orbiteur, ici Houston. À vous, orbiteur. Orbiteur, ici Houston. À vous, orbiteur ! (à un technicien) Quelque chose ? Où est leur nouvelle rentrée ?

Technicien : 750 km à l'ouest de Hawai.

Michelle Generoo : Vérifiez si Hawai...

Technicien 2 : Hawai les a sur le radar.

Scully : Ils ont réussi.

Technicien : Pas forcément.

Scene 26
Base aérienne de Kirtland
Albuquerque, Nouveau-Mexique

Technicien 2 : Albuquerque, avez-vous une confirmation radar ?

Albuquerque : Négatif, Houston. Rien sur l'écran.

Scene 27
Salle de contrôle de la mission

Michelle Generoo : Orbiteur, ici Houston. À vous, orbiteur ! Orbiteur, ici Houston. À vous, orbiteur !

Shuttle : Houston, ici orbiteur. Vous connaissez un bon restaurant à Albuquerque ? Je pensais vous inviter à dîner.

Des cris de joie retentissent partout dans la salle.

Michelle Generoo (dont le soulagement se lit sur le visage) : Orbiteur, bienvenue à la maison. Bienvenue, orbiteur. Vous semblez en forme.

Shuttle : Oui !

Scene 28
Conférence de presse

Michelle (à la presse) : La navette spatiale a atterri aujourd'hui à 10H56 heure normale du Centre. L'orbiteur a déployé sa charge utile après 13 orbites et est retourné sur Terre sans incident. La NASA se prépare à sa prochaine mission spatiale ainsi qu'au succès de futures
explorations spatiales, pour l'humanité et pour l'avenir de l'humanité.

Belt est attaqué par le visage fantômatique de Mars.

Scene 29
Service des affaires non classées
Washington DC

Mulder lit la nécrologie de Belt.

Scully : Je viens de l'apprendre.

Mulder : Quelque chose l'avait possédé. Quelque chose qu'il avait dû voir dans l'espace.

Scully : Les docteurs qui l'ont examiné ont dit qu'il souffrait de démence aiguë.

Mulder : Je ne crois pas qu'il ait vraiment su comment cette chose s'emparait de lui. Ou, qu'il ait jamais su, qu'il était... responsable de ses actes.

Scully : Il avait commandé les radios des pièces défectueuses.

Mulder : Tu as vu la même chose que moi, Scully. Je crois qu'il essayait de la prévenir. Je crois qu'il a envoyé ces radios à Michelle comme... pour l'avertir, sans vraiment savoir comment. Comme si instinctivement il voulait... sauver ces hommes.

Scully : Tout en essayant de les tuer ?

Mulder : Scully, on envoie ces hommes dans l'espace pour ouvrir les portes de l'univers. Et on ne sait pas ce qui se trouve derrière. Peu importe ce que c'était, je crois qu'il l'a emporté avec lui. C'est la seule manière dont il ait pu l'arrêter.

Scully : Ils font une enquête, tu sais. Ils n'ont pas écarté l'idée du sabotage.

Mulder : Il a donné sa vie. En tant qu'astronaute, il était prêt à le faire.

Scene 30
Funérailles militaires de Belt

Prêtre : Le colonel Marcus Aurelius Belt a consacré sa vie à l'exploration et la compréhension de l'espace. À la découverte de ses mystères, non pour lui-même, mais pour l'humanité. Seigneur, laissez l'âme de cet homme s'élever jusqu'au paradis, plus haut qu'il ne pouvait aller de son vivant. Faites-lui connaître la vraie nature de l'univers qu'il voulait découvrir.

Scene 1
Jet Propulsion Laboratory
Pasadena, California
1977

70’S TV REPORTER: Im here in pasadena with the nasa mission control team as they celebrate scientific history. The first close up photographic transmissions of mars from the viking observer spacecraft. Photos that have created something of a stir by revealing surprising geologic information: the presence of large amounts of water locked in mars’ polar icecaps. Water that some speculate could have possibly sustained life on the planet. Even more controversial is one image of a land formation: a formation that looks like a sculpted human face. However nasa officials are denying it as an indication of an alien civilization.

Cut to interview w/ LT COL MARCUS AURELIUS BELT - Viking Orbiter Project Director

70’s Belt : No, it’s nothing more than a trick of light and shadows, a geologic anomaly. I’m afraid the only sculptors at work are the solar winds that blow across the surface of Mars at 300 miles an hour ten months a year.

Present day - Belt’s apartment.

Close up of Mars face picture, Belt’s keys land on it. Belt gets ready for bed. Belt asleep in bed in very fashionable burgundy PJs. Dream memory, Belt on EVA in space.

Young Belt In Space : I’m seeing......I’ve got......

Houston : How’s it going out there?

Young Belt : There’s something out here!

Houston : Can you repeat that Commander Belt?

Young Belt : It’s coming at me! Holy God

Present Day Belt waking in bed. Mars face appears in ceiling over him, then comes at Belt.....

Scene 2
Shuttle Space Center
Cape Canaveral, FL
Present Day

Not so good NASA stock footage of shuttle launch throughout episode.

Florida : Pick up terminal sequence, NPS. You have a go to proceed.

Shuttle : Booster hydraulic power units have started.

Shuttle Launch Control : This is Shuttle Launch Control with T minus one minute 15 seconds and counting.

Shuttle : OTC to CDR. How do you read?

Florida MC : Loud and clear OVCC, go ahead.

Shuttle : Roger that. OVCC verified. Port set up two zero.

Florida MC : Copy set up two zero.

Shuttle : CDR Houston, how do you read?

Scene 3
Houston Mission Control

Michelle Generoo : Loud and clear.

Florida MC: Side hatch close out and white room configuration is complete. Retracting orbiter arm.

Shuttle : OMS pressure on. Cabin vent complete.

Florida MC : Roger, we see that. All systems go for APU start. Transfer to internal power now.

Shuttle : Pre-start complete. APU to inhibit.

Florida MC : Oxygen vent hood retracted. External tank is at flight pressure. Lock your visors and initiate your O2 flow. Ya’ll have a good trip.

Shuttle : Roger that.

Shuttle LC : T minus 20 seconds and counting.

Florida MC : Go for auto sequence start. Booster power hydraulic units have started. Go for main engine start.

Shuttle LC : T minus ten, nine, eight, seven, six, five, four, three -

Florida MC : Abort lift off. Abort lift off. System failure. Abort lift off. Repeat. We have an abort lift off at T minus three seconds.

Scene 4
Washington DC
Two Weeks Later

Mulder and Scully, both eating sunflower seeds outside on steps of building.

Scully : What did the note say?

Mulder : Just that they worked for NASA. [Hands over note.] They wanted to talk to somebody from the FBI.

Scully : Why the cloak and dagger routine?

Mulder : I have no idea.

Scully : Think it’s a crank?

Mulder : It’s beginning to look that way.

Michelle walks past them, then turns and comes back looking very incognito.

Michelle : My name is Michelle Generoo. [Shakes Mulder’s hand]

Mulder : Fox Mulder...

Michelle : I sent you the note. [shakes Scully’s hand]

Scully : Hi. Special Agent Dana Scully.

Michell : I’m sorry to have to take these precautions. I flew up from Houston this morning. I work at the Space Center there.

Mulder : In what capacity?

Michell : I’m the Mission Control Communications Commander for the Space Shuttle Program.

Scully : What brings you to Washington?

Michelle : I have reason to believe there may be a saboteur at work inside NASA.

Mulder : Do you have evidence of sabotage?

Michelle : I don’t know. I may. Two weeks ago, a shuttle mission was scrubbed three seconds before lift off when an auxiliary power unit valve malfunctioned. If the flight had not been aborted, there was a great chance the liquid fuel system and the Orbiter would have exploded on the launch pad. This was sent to me in the mail. [Opens briefcase and removes pictures] It’s a material analysis that shows deep grooved scoring marks inside this APU valve. Marks that could have caused a malfunction.

Mulder : Evidence of tampering?

Michelle : That’s what it looks like, but.. according to the person who gave me your names you have expertise in unexplained phenomena, and what’s unexplainable is how and when anybody could have done it.

Scully : How do you mean?

Michelle : The valve is made of ferrocarbon Titanium. To score, that material would take extreme temperatures : launch pad temperatures. If anyone at NASA were to take a look at that analysis, they would say that it would be impossible for anyone to do that type of damage undetected.

Scully : Do you have any idea who may have sent that to you?

Michelle : No. No idea. But I can tell you that the official analysis of the malfunction was simple mechanical failure.

Mulder : Does anybody share your suspicions?

Michelle : If they do, they’re not talking to the FBI. I believe in the space program. I believe in the people who run it, but there’s another launch window tomorrow and my reasons may sound selfish, but my fiancee is a shuttle commander on that mission.

Mulder and Scully look at each other.

Scene 5
Houston Space Center
Next Day

Mulder and Scully riding through the halls on one of those airport golf cart things.

Scully : Why would somebody want to sabotage the Space Shuttle?

Mulder : Well, if you were a terrorist, there probably isn’t a more potent symbol of American progress and prosperity. And if you’re an opponent of big science, NASA itself represents a vast money trench that exists outside the crucible and debate of the democratic process. And of course there are those futurists who believe the Space Shuttle is a rusty old bucket that should be mothballed. A dinosaur spacecraft built in the 70’s by scientists setting their sights on space in an ever declining scale.

Scully : And we thought we could rest easy with the fall of the Soviet Union.

Mulder : Not to mention certain fringe elements who accuse our government itself of space sabotage. The failure of the Hubble Telescope and the Mars Observer are directly connected to a conspiracy to deny us evidence.

Scully : Evidence of what?

Mulder : Alien civilizations.

Scully : Oh, of course.

Digital clock on wall counting down - 10:45:27...26...25.
Mulder and Scully walking down corridor with guide, Mulder looking at framed posters.

Mulder : Wow, look at that – Gemini 8.

Scully : What?

Mulder : Well, the man we’re gonna see? Col Marcus Aurelius Belt nearly died on that mission. Had to make an emergency landing right in the middle of the Pacific Ocean.

Scully : You remember all that stuff?

Mulder : You never wanted to be an astronaut when you were a kid, Scully?

Scully : Guess I missed that phase. [ANOTHER CLOCK ON WALL 10:39:40...39...38...37]

Knock on door with Belt’s nameplate.

Belt : [Inside] Come in. [They open door]

Scully : Col. Belt, I’m Special Agent Dana Scully. [Shakes Belt’s hand as he rises and puts on jacket] And this is...

Mulder : Col. Belt. Fox Mulder. [Extends hand] I’m a big fan. It’s an honor to meet you. Y-you were a big hero to me when I was a kid.

Belt : Thank you.

Mulder : I-I stayed up all night when I was 14 to watch your space walk.

Belt : [uncomfortable] Well, now it’s like a stroll around the block. So... how can I help you? [They all sit, Mulder shifting around, obviously excited in presence of his hero]

Scully : This found its way to the FBI. [hands Belt picture that Michelle gave them] Do you recognize it?

Belt : Sure, it’s an auxiliary power unit valve. [Hands picture back]

Scully : Do you have any reason to believe that the damage done to it was in an effort to sabotage the Space Shuttle Program?

Belt : No.

Scully : Do you have any reason to suspect sabotage at all?

Belt : No reason whatsoever. And if you have any respect for this program and for the people who have devoted their lives to it, you’ll be careful to whom you make those accusations. [Mulder very uncomfortable]

Scully : Looking at this evidence, sir, would you consider postponing the shuttle flight until a full investigation could be conducted?

Belt : Look, I don’t know where you got this specious artifact, but I can assure you every precaution has been taken to rectify the problem. We’ve been waiting two weeks for a window to initiate this mission. We’ve got a payload to deliver.

Scully : Col. Belt, has an internal investigation ever been done on this matter?

Belt : The part you have here, has been installed, inspected, and designed by over 100 highly trained technicians. With the security measures we take, it would be virtually impossible for one man working by himself, or two or four men, to do what you are suggesting. I can assure you there isn’t a person in this facility that doesn’t want to see that shuttle go into space, complete its mission, and come back like winged victory herself. And in about ten hours, God willing, you’re gonna see just that.

Mulder : [grinning, as they rise] Do you think there would be a problem with us watching lift off from Mission Control?

Belt : Well, being that you’d probably go over my head anyway, please, be my guest.

Mulder : [Shaking hands again, still in awe] It was an honor, sir.

Scully : [Shaking hands] Thank you. [Follows Mulder out the door] Didn’t you want to get his autograph?

Mulder and Scully with some tech guy in some technical mechanical place.

Techmech Guy : Where did you say you got this? [Looking at picture]

Scully : It came to us anonymously.

Techmech Guy : Well this is an APU valve all right, but this doesn’t make sense.

Scully : What doesn’t make sense?

Techmech Guy : This scoring here. This valve is made out of ferrocarbon titanium. Its -

Mulder : You didn’t order the analysis?

Techmech Guy : No, I’ve never seen this before. But we’re on outside contract to NASA. They may have ordered it.

Mulder : But as a matter of course wouldn’t you order a material analysis if a part malfunctioned?

Techmech Guy : Every shuttle has flown with that same APU valve. We haven’t had a problem. To do an analysis and redesign would delay the program for months, not to mention the cost.

Scully : Is it conceivable that in order to avoid these delays, the program is being pushed ahead without proper safety precaution?

Techmech Guy : Look, there are about 17000 things that can go wrong with the shuttle, and about 17000 people who make sure they don’t.

Another digital clock - 8:43:40...39...38...37 See Belt standing above them on balcony listening.

Scully : And who makes the final determination as to its safety?

Techmech Guy : Oh we make a recommendation, but ultimately, the decision is Col Belt’s. [Belt leaves]

Mulder & Scully : Thank you. [They start up stairs to balcony]

Scully : [Quietly] What do you think?

Mulder : I can’t believe how much faith we put in machines.

Scully : You think Col Belt knows more than he’s saying? That he lied about his knowledge of a saboteur?

Mulder : I can’t believe that Col Belt would endanger the lives of those astronauts knowing that something might go wrong. He was an astronaut himself.

Scully : So you think this x-ray is bogus?

Mulder : God, I hope so.

NASA footage of launch in progress.

Scene 6
Shuttle Launch Control

Shuttle Launch Control : This is Shuttle Launch Control with T minus one minute 40 seconds and counting.

Florida Mission Control : OTC is go for orbiter access arm retract.

?????? : OTC, OVCC verified.

Shuttle : Roger that, OVCC verified.

Belt : [With Michelle at Houston Mission Control] Here we go.

Shuttle LC : This is Shuttle Launch Control with T minus one minute 30 and counting.

Florida MC : Final purge sequence, main engine check.

Shuttle : Copy purge sequence. Main engine check.

OTC : Switching off Orbiter’s ground supply. On board fuel cells check.

Shuttle : Roger, OTC.

Houston : Pick up terminal sequence, MPS.

Shuttle : Copy that. OTC to CDR, how do you read?

Florida MC: Loud and clear.

Shuttle : CDR Houston, how do you read?

Michelle : Loud and clear.

Florida MC : Side hatch close out and white room configuration complete. Retracting Orbiter arm. All systems go for APU start.

Shuttle : Go with APU start.

Florida MC : PBSR power down and ready for launch. Transfer to internal power.

Shuttle : Transfer to internal power.

Florida MC : Gimbaling of main engines complete. Aero surfaces in launch position.

Houston : MPDR assembled. Military recorder is running.

Shuttle : Okay, copy.

Florida MC : Oxygen vent hood retracted. External tank is at flight pressure. Ok CDR, lock your visors and initiate your O2 flow. Y’all have a good one.

Shuttle : Roger that.

Florida MC : Go for auto sequence start. Booster hydraulic units have started. Go for main engine start. [Mulder and Scully and everybody else look really nervous]

Shuttle LC : T minus ten and counting. 9...8...7...6...5...4...3...2...1...zero. Ignition. We have lift off of the shuttle Orbiter. [Lots of cheers and clapping]

Florida MC : CDR Houston, bet y’all have never seen a more beautiful sight.

Michelle : Roger that, 10-4.

Florida MC : Roger. Back to you. Lower throttle back. Main engine at 65%.

Michelle and Mulder give each other thumbs up.

Florida MC : Roger. Throttle at 110%.

Shuttle : Go for SRB separation.

Florida MC : Roger OTC.

Scene 7

Mulder and Scully walking corridor of NICE hotel.

Mulder : I have to admit, that fulfilled one of my boyhood fantasies.

Scully : Yeah, it ranks right up there with getting a pony and learning how to braid my own hair.

Mulder : Come on, Scully. You have to admit that was exciting. Mission control....[playfully punches her arm]....countdown.

Michelle : [Running up behind them] Mulder!! Wait! Something’s gone wrong.

Mulder : What happened?

Michelle : Something’s wrong with the shuttle. We had some trouble with the solid rocket boosters, but we were able to fix it. We changed watch, I went home to try to get some sleep. I got a phone call twenty minutes ago. Communication with the shuttle had gone down. Come on. We’ve got to get back to Houston.

Scene 8
Wet Road

Michelle’s car followed by Mulder and Scully’s car on wet two lane road. Scully tries to get radio station - all static.

Mulder : They have a press blackout in effect. Chances are, the media doesn’t know about it.

Scully : Do you think this is sabotage?

Mulder : I don’t know. Things go wrong all the time.

Scully : Yeah, but they usually fix them, right?

Mulder : Usually.

Scully : She’s turning.

Michelle driving. Mars face comes out of the rain and fog and .....AAAAGGGGHHHH!!! Michelle gets run off the road and car flips over.
Mulder and Scully pull up behind overturned car and get out.

Mulder : Michelle! I can see her.

Scully : Michelle!

Michelle : Heeelllp!

Mulder : [Kneeling at passenger side of overturned car] You all right?

Michelle : I’m stuck!

Scully : Can you move?

Michelle : Just get me out of here. I’m wedged in! [Mulder and Scully run around to driver’s side of car - duuhh]

Mulder : You all right?

Michelle : I’m wedged in! [Mulder reaches in]

Mulder : C’mere. Can you push with your legs?

Scully : Be careful.

Michelle : Just get me out of here!

Mulder : Okay, all right. Come on. Okay. Come on Okay. [Pulls Michelle out]

Scully : It’s okay. Now don’t try to move.

Michelle : Oh, I got to get back to Houston.

Mulder : What happened?

Michelle : I don’t know. Something came at me in the fog, and the next thing I knew I was upside down.

Scully : Was it some kind of an animal?

Michelle : No. It had a face. It was... it was grotesque. I don’t know what it was. [Mulder helps her stand, arms around her]

Scully : You okay?

Michelle : Yeah.

Scene 9
Houston Mission Control Room

Houston Tech : Orbiter, this is Houston. Do you copy?

Shuttle : Your transmission is breaking up, Houston. [Mulder, Scully and Michelle enter]

Michelle : What’s happening?

Houston Tech : We have a malf in the OMS and RCF systems. They can’t get the Orbiter into attitude rotation. Temperature in the cabin is approaching 103 degrees and they have downlink transmission problems... what happened to you?

Michelle : I had an accident. What’s their position?

Houston : Just over Eastern Africa.

Michelle : Try patching them into the Saychelles Tracking Station. [On headset] Hang in there OTC.

Mulder : [explaining to Scully for our benefit] The Orbiter maneuvering system has malfunctioned. Without it they can’t rotate the shuttle. They need to rotate it away from the sun to keep the Orbiter cool.

Houston Tech : We’ve got a drop in cabin pressure, 21 kilopascals and declining.

Michelle : They’re going to burn up.

Mulder : Where’s Col. Belt?

Houston Tech : He’s on his way.

Michelle : Damn it! What happened when they went to back up?

Houston Tech : Back up system failed to respond.

Michelle : Well, what about telemetry? Can we auto-activate their systems from down here?

Houston Tech : We cannot auto-activate! It’s like someone’s interfering with the telemetry, screwing with the uplink communications from this end.

Michelle : Can you trace it?

Houston Tech : It’d have to be a digital processor.

Michelle : They’d have to be in the data banks.

Mulder : Where’s that?

Michelle : Come on. [Mulder and Scully fling their trenchcoats on a console counter and follow Michelle up and out of the room]

Scene 10
Data Bank Room

Mulder and Scully, guns drawn, with Michelle between them. Figure runs behind Mulder. A second later, lights go out.

Scully : Mulder?

Emergency lights on. Mulder sees someone in corner.

Mulder : I’m a federal agent. Come on out of there. [Scully and Michelle join Mulder. Computer Tech Geek with Glasses comes out of the corner] What are you doing in here?

CTGG : I work here.

Michelle : [Checking him] Let me see your clearance.

CTGG : A sensor went off. There was a malfunction in one of the telemetry processors.

Michelle : Did you find it?

CTGG : No.

Mulder : Did you see anybody else in here? [CTGG shakes his head, lights come back on] Okay, call security. I want a search of the premises. I don’t want anybody coming in or out of this building who doesn’t have proper clearance.

Scene 11
Mission Control Room

Shuttle : .....rotation maneuver.

Houston : I’m breaking up, OTC.

Belt : What’s the attitude of the Orbiter?

Houston Tech : They’re flying tail first sir, with their belly toward the sun.

Curly Haired Tech : Their flash evaporator system is working, but it’s not enough to cool them down.

Houston Tech : Cabin temperature climbing to 116.

Belt : Where’s - - - [Michelle, Mulder and Scully enter]

Michelle : Somebody’s jamming our transmissions.

Belt : Who do you mean?

Michelle : Somebody or something is interfering with our ground communications and scrambling our uplink telemetry. The shuttle is not responding to override signals.

Belt : I’m going to let them fly by wire. I’m cutting off telemetry.

Michelle : It might not work. We might lose contact for good.

Belt : We have to give it a chance to work.

Michelle : We have to try to bring them down.

Belt : We have to give them control of the ship, take a chance they’ll be able to perform that rotation maneuver and deliver their payload.

Michelle : What if they can’t? We could be stranding them up there.

Belt : [Pause] Abandon telemetry. Go to fly by wire mode.

Mulder : [Explaining to Scully] They’re cutting off ground control to the Orbiter. The astronauts will be flying the shuttle all by themselves.

Scully : Is it going to work? [Mulder looks doubtful]

Michelle : OTC, this is Houston. How’s the weather up there?

Shuttle : Sunny and warm Houston. What’s the forecast?

Michelle : OTC, we’re going to fly by wire mode. We’re going to abort ground control momentarily to see if you can bring those systems back up.

Shuttle : Roger that, Houston. And leave the driving to us.

Michelle : David... you take care. [Transmission broken]

Scully : What just happened? [Wake up, Scully]

Mulder : They cut off contact with the shuttle. [Everyone waits. Very tense]

Michelle : 45 seconds. If they were able to execute they’d have done it by now.

Belt : Standing by.

Michelle : 60 seconds.

Belt : Go to reestablish uplink communication.

Curly Haired Tech : Video signal’s failed on them.

Michelle : OTC, this is Houston. Do you copy? [Pause] OTC , this is Houston. Where are you?

Shuttle : Howdy-do, Houston. Looks like we finally got this bird to fly right. [Everyone claps and smiles, even Scully!]

Michelle : OTC, do you hear that?

Shuttle : Music to our ears.

Curly Haired Tech : Cabin temperature stabilizing.

Belt : OTC, this is Mark Belt in Houston. How’s the crew holding up?

Shuttle : They’re looking good, sir.

Belt : Y’all get some rest. We’ll get back to work at about 0700.

Shuttle : Roger that, Houston.

Belt : Let’s get to work on that telemetry problem. We got a big day ahead of us.

Belt washes his face.

Scene 12
Nasa Press Conference

Belt at podium, Mulder, Scully and Michelle watch from side.

Belt : I know you have a lot of questions, and I’ll get to them.

Scully : [to Michelle] How did he know what he did was going to work?

Michelle : He didn’t. They could have died up there and there would have been nothing we could have done. They’d have been a ghost ship stuck in orbit.

Scully : Why would he take that risk?

Michelle : Bring those men back without delivering that payload? You’re talking millions of wasted dollars. That’s all Congress would need to shut down NASA.

Belt : As of 2200 hours, the crew has been conducting onboard tests and tasks and resting up for their first full day in space tomorrow. I’m happy to say after a beautiful night launch the Shuttle Orbiter has performed magnificently. [Michelle leaves in disgust]

Scully : So much for your boyhood hero.

Mulder following Belt down hallway.

Mulder : Col. Belt? Col. Belt? Can I talk to you for a moment?

Belt : You want to know why I lied to them. You’re asking yourself if this means I’d lie to you. [Mulder nods] You know what it means to be an astronaut, sir? You risk your life every time you get into your spacecraft for nothing more than the good progress of mankind.

Mulder : You’ve got no argument from me, sir. You’re true American heroes.

Belt : Heroes? We used to make headlines when we did our job right. Now they bury them in the back of the paper. Name me two astronauts on the last shuttle mission. [Mulder can’t] You make the front page today only if you screw up. They only know your name if you’re the unlucky SOB sitting on 500 tons of dynamite. That’s what they’re really waiting for. [Starts to go]

Mulder : Sir, I have to ask. I’m sorry, it’s my job. Do you think someone is sabotaging the shuttle?

Belt : My answer to you sir, will be to bring those men back safely to earth.

Scene 13
Belt's Office

Belt enters, gets vodka out of the freezer, drinks it out of the bottle, lies down on bed and has another EVA memory dream.

Young Belt : My God!

Houston : How’s it going out there?

Young Belt : There’s something out here!

Houston : Can you repeat that, Commander Belt?

Young Belt : It’s coming at me! Holy God!

See present day Belt awake on bed, his face morphing into Mars face. White ghostly thing pulls out of Belt and floats out the window and up into space. Belt sits frozen, hand outstretched.

Scene 14
Shuttle Orbiter
Passing Over Canada

Shuttle : Uh, Houston, we just heard something weird up here.

Scene 15
Houston Mission Control

Houston Tech : OTC, Houston. Can you describe it?

Shuttle : Sort of a dull thump, like something bumped the ship. Got any ideas about that? [banging sound] There it is again.

Computer Tech Geek with Glasses runs for the stairs and up to data room where Mulder, Scully, Michelle and techs are dissecting machines.

CTGG : [quietly to Michelle] They’ve got an oxygen leak on board the Orbiter.

Shuttle : Our O2 gauges are going all screwy, Houston.

Houston Tech : [To Michelle, Mulder and Scully entering Mission Control] We got problems. We’ve got an O2 leak in the main tank.

Michelle : What did they say happened?

Houston Tech : They don’t know. They just said it was a thump.

Curly Haired Tech : [On head set] Stand by. We have an astronomer in Winnipeg who just spotted a gaseous cloud about a mile long trailing in our orbit.

Mulder : [To Scully] That’s the liquid O2 leaking out into space. The exact same thing happened to Col. Belt on an Apollo mission.

Michelle : How much time do they have?

Curly Haired Tech : Well, that’s hard to know without accurate telemetry data. I’ll do the calculations, but it will just be a guesstimate.

Michelle : I need some answers, and where is Col. Belt?

Houston Tech : We can’t find him and he was due here 90 minutes ago to begin payload deployment.

Shuttle : Uh, Houston? We’re up here kind of wondering when we have to start holding our breath.

Michelle : We’re working on it OTC. I need those calculations and I need a worst case scenario.

Houston Tech : We don’t know if one or both of the O2 tanks are damaged.

Michelle : Worst case scenario! And then I want someone to find Col. Belt.

Mulder : We’ll find Col. Belt.

Houston Tech : They’ve got thirty minutes of back up oxygen. Beyond that, it’s anybody’s guess.

Scene 16
Hallway

Mulder and Scully walking down hall.

Scully : Why does she need Belt?

Mulder : She doesn’t know how serious the leak is.

Scully : It’s an oxygen leak. Even I can figure out what happens when you run out of oxygen.

Mulder : Col. Belt’s been up there in the same situation before. He’ll know better than anybody else what to do. He’s got to make the decisions.

Scully : Where the hell is he?

Mulder and Scully knocking at Belt’s door.

Mulder : Col. Belt? Col. Belt!

Scully : I’m going to go get security.

Belt opens door.

Mulder : Col. Belt. Are you all right?

Belt : Yeah. I wasn’t feeling well.

Mulder : They need you down at Mission Control, sir. There’s been another accident.

Scene 17
Houston Mission Control

Michelle : OTC, is your orbital maneuvering system still operational?

Belt, Mulder, and Scully enter.

Shuttle : Roger, Houston. We’re ready for reentry. Just say the word.

Belt : How bad’s the leak?

Michelle : We have no way to determine.

Belt : OTC, What’s the condensation, cabin.

Shuttle : Windows are getting a little steamy.

Michelle : Carbon dioxide buildup.

Belt : Okay, OTC. Everything’s going to be fine. I want you to get in your spacesuits and depressurize your cabin, and then I want you to vent that CO2.

Shuttle : Roger, Houston. And then what? [Michelle and Houston Tech look worried]

Belt : I want you to stay in your suits. And then I want you to prepare to use your emergency oxygen systems. And then I want you...to...deliver your payload.

Michelle : Those are men up there.

Belt : You’re out of line. You want to tell me how to do my job? I’ve been up there in that situation, Miss Generoo. There’s more at risk here than your personal life. And if you can’t accept that or operate effectively in the circumstances then maybe you’d better leave the decisions to people in this room who can. [Michelle leaves. Scully follows] OTC, do you copy?

Shuttle : Roger, Houston. We’re waiting on those O2 calculations. [Mulder leaves]

Scene 18
Hallway

Mulder and Scully follow a crying Michelle down the hall.

Scully : Michelle!

Michelle : They’re going to die.

Mulder : You don’t know that.

Michelle : It’s absolutely unconscionable putting that payload before those men’s lives.

Scully : I think she’s right, Mulder. You saw him in there. He’s losing it.

Mulder : He saved their lives earlier.

Scully : Did he? Or did he put their lives in unnecessary jeopardy? If he can’t deliver that payload, Congress is going to kill the Space Program.

Mulder : And you think killing those astronauts isn’t going to have the same effect?

Scully : Look, Mulder. I think somebody must have sabotaged the space shuttle because too many things have gone wrong. I think Col. Belt knows about it and he’s known about it from the beginning.

Michelle : We have to stop him. We’ve got to pull them out of orbit. [Tries to go, Mulder grabs her and doesn’t stop touching her for the rest of the scene. What is up with that?! She’s engaged]

Mulder : He doesn’t want those men to die.

Michelle : How do you know?

Mulder : I know it. I’m sure of it.

Michelle : He’s the one who put them up there.

Mulder : And he may be the only person who can get them down alive. Now how can you be certain that what he’s doing isn’t the right thing? That what he’s doing isn’t going to save their lives? Now I need access to you records... in a hurry. [Michelle leads them off]

Scene 19
Computer Room

Mulder : [at computer with Computer Tech Geek with Glasses] I need everything on the Hubble Telescope, the Mars Observer, the Shuttle Challenger, and the current Orbiter mission.

CTGG : You’re talking about tens of thousands of documents.

Scully : What exactly are we looking for?

Mulder : X-rays, diagrams, schematics - - any proof that Belt knew about a sabotage.

Scully : A needle in a haystack.

Mulder and Scully going through files. Mulder opens the Challenger file to picture of the O ring.

Scene 20
Mission Control

Shuttle : Payload deployment initiated.

Houston : Roger that, OTC. Tracking it now. [Footage of something coming out of shuttle]

Shuttle : Looks good from here. Payload delivery is complete, Houston. We’re awaiting your order.

Belt : System check for reentry deorbit burn.

Shuttle : Holy God! There’s something outside the ship! There’s someone outside the ship!

Belt : Can you repeat that, OTC?

Shuttle : There’s some kind of .... ghost outside the ship!

Belt : [losing it] No. Nono. NonoononooooooooooOOOOOOO!!!!

Scene 21
File Room

Scully : Mulder, I found it. This is the same diagram that was sent to Michelle...ordered by Col. Belt. Which means he knew about the faulty valve.

Mulder : This is from the Challenger. It’s the O ring fitting that failed dated January 21, 1986. That’s one week before the space shuttle blew up. And the analysis was ordered by Col. Belt.

Scully : Are you saying he might have known about the Challenger defect?

Mulder : Something weird is going on here, Scully.

Michelle : [at door] Col. Belt’s collapsed.

Mulder : Where is he?

Michelle : He’s in his office. [they follow her out, Mulder’s hand back where it belongs on Scully’s lower back]

Scene 22
Belt's Office

Mulder, Scully and Michelle enter.

Michelle : He was just here.

They find Belt crying under his desk.

Scully : Oh my God.

Michelle : What’s wrong with him?

Mulder : Get a doctor.

Belt : Help me. Help me.

Mulder : How can we help you, Col.?

Scully : He’s having some kind of a seizure, Mulder.

Michelle : [leading EMTs in] Come on! Come on, come on!

Belt : It hurts! It’s tearing me apart!

EMT 1 : See if I can get a bus. [They walk him to stretcher]

Michelle : I’m bringing that shuttle down.

Belt : Nooooo! It’s out there.

EMT 1 : Easy, easy.

Belt : Spacesuits!

Mulder : Strap him down.

Scully : [Suddenly remembering 7 years of med school] Give him 10 milligrams of Diazepam.

Mulder : No.

Scully : He’s going to hurt himself, Mulder.

Mulder : He’s trying to tell us something. Col. Belt.

Michelle : Those men are up there and they’re running out of oxygen.

Belt : They don’t have to die.

Mulder : [Holding up his finger] Col. Belt, I want you to focus. Focus your breathing. Focus your pain. [Oh, this scene is bad] Right here.

EMT 1 : Blood pressure is 174 over 120.

Scully : Mulder, you’re risking an anuerysm.

Mulder : Focus. [Belt calms] Now you’re focused. Right here. Now you’re going to save those astronauts and you’re going to tell me how to do it.

Belt : The shuttle can’t survive reentry.

Michelle : No, he’s lying.

Mulder : How do you know it can’t survive?

Belt : The fuselage...the fuselage is damaged. The silicone tiles are destroyed.

Michelle : How does he know?

Mulder : How has it been damaged?

Belt : I’m responsible.

Mulder : Did you sabotage the shuttle?

Belt : No, but I couldn’t stop them. Nobody can stop them.

Mulder : Stop who?

EMT 1 : Pulse is 194.

Scully : You’re going to kill him, Mulder.

Mulder : Stop who?

Belt : They don’t want us to know. They don’t want us to know.

Mulder : Who?

Belt : It came to me. It lives in me. [EVA flashback]

Young Belt : It’s coming at me. It’s coming at me! Get me out of here! [Ghost thing invades Young Belt’s body] It’s attacking me! Get me out! [Back to present]

Belt : Get it out. Help me. It’s coming back. [Belt’s face morphs into Mars face]

Michelle : That’s the face I saw in the fog.

EMT 1 : We’re losing him. Defib.

EMT 2 : [Handing padddles] Here you go.

EMT 1 : Clear.

EMT 2 : Hit it.

Houston Tech : [in door] We’ve just run out of oxygen. They’ve got exactly thirty minutes left in the emergency backup system.

Michelle : They’re going to suffocate up there. I’ve got no choice but to bring them down. It’s the only chance I’ve got. [Michelle and Houston Tech leave]

EMT 1 : Again.

EMT 2 : Okay, we got O2 standing by. [Giving O2]

EMT 1 : Hold on. We’ve got vitals. We’ve got a pulse.

Scully : We’ve got to get him to a hospital.

Scene 23
Mission Control

Michelle : OTC, this is Houston Mission Control. Do you copy?

Shuttle : Roger, Houston. We’ve got some spooky stuff up here.

Michelle : OTC, we’re going to bring you down. We want you to instigate deorbit burn, and begin deceleration.

Shuttle : Roger, Houston. Kind of hoping you were going to say that. Activating OMS rockets. All systems go for reentry.

Scene 24
Hallway

Belt on gurney down hallway.

Mulder : They’re bringing the shuttle down. You said the shuttle would burn up on reentry. Is there anything we can do to save it?

Belt : Change the trajectory.

Mulder : Change the trajectory to what?

Belt : Change the reentry trajectory to 35 degrees. [Mulder and Scully run off]

Scene 25
Mission Control

Mission Control : T minus 35 seconds to ionosphere reentry.

Mulder : [running in] You’ve to change the reentry trajectory.

Michelle : What?

Mulder : You’ve got to change it to 35 degrees.

Curly Haired Tech : T minus 30 seconds to ionosphere reentry.

Mulder : Col. Belt- - -

Michelle : I can't.

Curly Haired Tech : T minus 25 seconds.

Mulder : It’s your only shot.

Michelle : We...we...we’d have to change the landing site, we’d have to inform them before the blackout.

Curly Haired Tech : 15 seconds to blackout.

Michelle : I want to know what the weather conditions are in Albuquerque. Are we go for an emergency landing?

Houston Tech : Weather in Albuquerque? Landing conditions go in Albuquerque.

Curly Haired Tech : T minus five seconds to blackout.

Michelle : OTC, this is Houston. I want you to change your reentry trajectory to 35 degrees. You’ll be landing at Kirtland Field in Albuquerque. Do you copy?

Houston Tech : Ionosphere reentry. Temporary blackout in effect.

Michelle : Did they get that transmission?

Curly Haired Tech : Two minutes to reestablish.

Michelle : Damn it. [Red clock reads 16:26:01...2...3] How much oxygen do we have?

Houston Tech : 16 minutes.

Michelle : OTC, this is Houston. Come in, OTC. [16:26:15...16...17] OTC, this is Houston. Come in OTC. Anything? [Curly shakes head] What’s the point of their new reentry?

Houston Tech : 500 miles west of Hawaii.

Michelle : See if Hawaii can get me - -

Curly Haired Tech : Hawaii’s picked the shuttle up on radar.

Scully : They made it.

Houston Tech : Not necessarily.

Scene 26
Kirtland Air Base
Albequerque, NM

Curly Houston : Albuquerque, do you have radar confirmation?

Albuquerque : Negative, Houston. Nothing on the screen.

Scene 27
Mission Control

Clock - 16:26:43...44...45...46.

Michelle : OTC, this is Houston. Come in, OTC. [16:26:53...54...55] OTC, this is Houston. Come in, OTC.

Shuttle : Houston, this is OTC. You know a good place to eat in Albuquerque?

Big grin and laugh from...Scully? Everybody happy. Mulder and Michelle big hug.

Houston Tech : OTC, welcome home. Welcome home, OTC. You’re looking real good.

Some Guy : Yes!

Scene 28
Press Conference

Michelle at press conference on TV.

Michelle : The Space Shuttle touched down today at 10:56 Central Standard Time. The Orbiter delivered it’s payload after just thirteen orbits and returned to Earth...without incident. [Belt is watching the TV. He is hooked to machines in hospital] We at NASA are looking forward to our next shuttle mission and to future successful explorations of space, for mankind, and the future of mankind.

Belt’s machines beep wildly, his face does the Mars morph, he rips off, the tubes, fights with the ghost, yells “no”a few times, and flings himself through the glass window. Alternating images of him on EVA in space and of the street intersection below coming rapidly closer. AAAAAAGGGGGHHHH!

Scene 29
X-Files Office
Washington, DC

Mulder reads obituary Former Astronaut Space Program Plunges to Death. Scully enters.

Scully : I just heard.

Mulder : Something had possessed him. Something he must have seen out there in space.

Scully : The doctors who examined him said he was experiencing severe dementia.

Mulder : I don’t think he ever really knew exactly how it was working through him or that he ever knew...that he was...responsible for his own actions.

Scully : He ordered those x-rays of the damaged parts.

Mulder : You saw what I saw, Scully. I think he was trying to warn her. I think that he sent Michelle those x-rays like he was trying to reach out to her without quite knowing why, as if...his own instinctual impulse was to save those men.

Scully : While simultaneously trying to kill them?

Mulder : Hey, Scully, we send those men up into space to unlock the doors of the universe, and we don’t even know what’s behind them. I think what ever it was, he took it with him. And in the end that was the only way he knew how to stop it.

Scully : There’s an investigation, you know. They haven’t ruled out foul play.

Mulder : He gave his own life. As an astronaut, that was something he was prepared to do.

Scene 30
Military Funeral

Mulder and Scully have really good seats.

Minister : ...for Col. Marcus Aurelius Belt devoted his life to the exploration and understanding of Space, learning its mysteries and experiencing it not just for himself, but for humanity. Lord, take this man’s soul and let it rise up to your heavens, higher than he could ever go as a man. Let him know the true nature of the universe that he sought to learn.

Michelle and her fiancee watch planes fly over. Michelle and Mulder have a shared look and nod. Close up of flag on coffin.

THE END

Kikavu ?

Au total, 53 membres ont visionné cet épisode ! Ci-dessous les derniers à l'avoir vu...

Profilage 
26.11.2023 vers 13h

yoshi91 
24.12.2021 vers 10h

Kar026 
30.08.2021 vers 21h

Syldana 
15.04.2021 vers 21h

Nia110617 
07.04.2021 vers 12h

sanct08 
30.03.2020 vers 11h

Derniers commentaires

Avant de poster un commentaire, clique ici pour t'identifier.

Sois le premier à poster un commentaire sur cet épisode !

Contributeurs

Merci aux 5 rédacteurs qui ont contribué à la rédaction de cette fiche épisode

Angelgym34 
Emilie1905 
melimelo 
poupette67 
sanct08 
Activité récente
Actualités
Un nouveau quizz arrive sur le quartier !

Un nouveau quizz arrive sur le quartier !
Les festivités liées aux 30 ans de la série et aux 20 ans du quartier continuent ! Je vous invite à...

Anniversaire - Annabeth Gish

Anniversaire - Annabeth Gish
En ce mercredi 13 mars 2024, le quartier souhaite un très bon anniversaire à Annabeth Gish !...

Mars 2024 sur le quartier

Mars 2024 sur le quartier
Nous sommes le 29 février et, avec un toute petite journée d'avance, je vous propose de dresser le...

Annabeth Gish dans la seconde saison de Pretty Little Liars : Original Sin

Annabeth Gish dans la seconde saison de Pretty Little Liars : Original Sin
Le Dr Anne Sullivan, incarnée par Annabeth Gish pendant 3 saisons dans la série-mère, fait son come...

David Duchovny dans la nouvelle série d'Amazon

David Duchovny dans la nouvelle série d'Amazon
David Duchovny vient d'être engagé pour jouer dans la future série de Prime Video intitulée...

Newsletter

Les nouveautés des séries et de notre site une fois par mois dans ta boîte mail ?

Inscris-toi maintenant

Sondage
HypnoRooms

langedu74, 12.03.2024 à 21:00

Un nouveau film est à deviner dans notre jeu Ciné-Emojis du quartier HypnoClap !

mamynicky, 13.03.2024 à 10:37

Bonjour les loulous ! Les Bridgerton s'offrent un nouveau design grâce à Spyfafa. Aux couleurs de la saison 3 et du printemps.

sanct08, 14.03.2024 à 11:53

Holà ! Les sondages de Star Trek - Le Caméléon et The X-Files vous attendent ! :=) Pas besoin de connaître les séries

mnoandco, 15.03.2024 à 19:50

Thèmes en vote côté "Préférences". Merci pour vos

lolhawaii, 16.03.2024 à 21:34

Nouveau design pour le quartier 9-1-1 / Lone Star !! On attend avec Prof' vos avis dans les commentaires sous la news du quartier

Viens chatter !